Gæstelærere søges

houvig strandMys hjemmeskole søger søde og engagerede mennesker, som har lyst til at hjælpe os i undervisningen og supplere med specialviden eller særlige forløb.

Din baggrund er ikke så vigtig. Det vigtige er, at du har lyst til at dele din viden med hjemmeskolen i et fastlagt forløb tilpasset My og hendes autisme.
– Det kan være, du er pædagog- eller lærerstuderende og ønsker at afprøve et forløb eller en undervisningsform? Måske er du opfinder og vil gerne have hjemmeskolen til at afprøve læringen eller formidlingen af din ide? Eller måske har du brug for lige os til, at hjælpe i forbindelse med din teaterforestilling, din indsamling eller naturprojekt, så vi kan hjælpe dig, mens du lærer os noget nyt?
Vi håber også, at finde mennesker/firmaer med specialviden/interesse i de emner vi allerede har planlagt at lave skoletemaer over til helt korte forløb/oplevelser: Vi vil elske at komme på virksomhedsbesøg med rundvisning eller måske se hvad du samler på eller har gravet frem i haven som hobbyarkæolog 🙂

Vi søger altså primært mennesker som har lyst og mod på at undervise My, så hun får spændende og nye input (fra andre voksne end hendes forældre), men hvis du har en idé der omfatter både My og Janni er det selvfølgelig endnu bedre. Janni vil altid være til stede for at guide My uanset.
Hvis du har en baggrund indenfor specialpædagogik, uddannelse, motorik/træning eller lign. og har et kursus/foredrag/workshop mv. du gerne vil tilbyde Janni alene til hjælp for hjemmeskolens daglige undervisning, vil dette også blive modtaget med stor tak.

Praktisk:

Tid

Vi modtager ideer til forløb løbende og opdaterer tilsvarende siden her med niveauer og andre ændringer.

My kan primært undervises man-tors, onsdage er de bedste til udflugter og ture.
Vi har skoletimer fra 9-14.30, men er selvfølgelig ekstraordinært fleksible med kun en elev at tage hensyn til.

Janni kan primært undervises søndage.

Et gæstelærerinput kan have hvilken som helst varighed.

– Vi er interesserede i alt fra tilsendte småopgaver, engangs-fordrag eller workshops, korte ture og udflugter til længere forløb der måske foregår en time om ugen i et bestemt antal uger.

Niveau

3-4 klasse fagligt
0-1 klasse socialt

På skemaet har vi pt. disse fag: Dansk, Natur & Teknologi, Matematik, Mytologi, Filosofi, Historie, Samfund, Musik, Madkundskab, Socialfag og Idræt.

Lyngvig Interesser og kommende temaer

Planlagte og skitserede temaer forår/sommer 16:

Innovationsuge, Energi, Førstehjælp, Ringkøbing By, Natur omkring Ringkøbing, DNA, Vikingetiden, Søfart.

 

 

Andre interesser:

Drager, Pokemon, Astronomi, Natur, Tech og gadgets, Elektronik, Bøger og fortællinger, Madlavning, Tidsrejser, Skægagamer, Skildpadder, Historie (pt primært middelalderen i Europa, Vikingetiden i Norden og det gamle Grækenland/Hellas).

Penge

Vi skal selv afholde alle udgifter til skolen og får ingen tilskud til drift eller dagligdag. Vi kan derfor ikke tilbyde dig meget andet end stor glæde og takemmelighed for din hjælp.
Hvis du har et firma eller på anden måde kan nyde godt af lidt omtale, fortæller vi gerne om oplevelsen på vores blog/SoMe, eller laver en udtalelse eller evaluering om forløbet til dit CV/opgave/hjemmeside som tak for hjælpen.

Sted

Vi har et lille skolelokale på 1. sal, med adgang til køkken og bad i Ringkøbing C hvor undervisningen kan foregå
– Eller du er velkommen til at invitere os ud i dit værksted/lager/firma/laboratorium/sted.
Vi er desuden meget nysgerrige på at afprøve forskellige online undervisningsmetoder og vil gerne kaste os ud i en time eller et forløb via Skype eller lign.

Vi er semi-fleksible i forhold til kørsel, – forstået på den måde, at vi gerne starter bilen og at Mys autisme kan overskue dette – Men, at vi langt fra har ubegrænsede midler til transportudgifter.
Vi ønsker derfor primært ude-undervisning i Midt- og Vestjylland, men kan køre langt (også rigtig langt), for et helt særligt forløb, hvis det planlægges i god tid 🙂

Handicappet/Hensyn

Hvis du melder dig som gæstelærer og vi bliver enige om et forløb, får du selvfølgelig en beskrivelse af Mys handicap. – Hvilke muligheder og begrænsninger det giver i undervisningssammenhæng og hvilke hensyn der kan tages, så My får mest mulig ud af oplevelsen i det du byder ind med.
For alle aktiviteter gælder det, at My er lydsensitiv, hoppende og motorisk urolig generelt. Hun har svært ved at koncentrere sig blandt mange mennesker i ret lang tid. Eneundervisning eller i meget små grupper fungerer bedst.
My er bange for løse hunde og utryg ved de fleste pelsdyr, men nysgerrig alligevel.

My er højt begavet og har en brillant hukommelse, men også en vis forsinkelse i bearbejdningen af indryk når hun bliver talt til/får en opgave. Alting sker derfor nemmest, hvis det hele går stille og roligt.

Metode

Du har frie hænder til at afprøve netop dine metoder og ideer med den pædagogik du medbringer – Selvfølgelig med respekt for Mys evner og grænser.
I dagligdagen arbejder vi primært tværfagligt over temaer der strækker sig over forskellige tidsforløb fra få dage til flere uger.
Vi bruger ikke konsekvenspædagogik.

Kontakt

Skriv til hjemmeskole@ohmy.dk med din idé til et forløb, hvis du vil at høre mere eller for at aftale et tidspunkt for en telefonsamtale/møde.
Der bliver ikke tjekket mail hver dag, men vi svarer så hurtigt vi kan 🙂